Pokud chcete být úspěšní jako zaměstnanci, manažeři nebo efektivní vedoucí pracovníci, je důležité naučit se budovat důvěru v práci. Často je prvním krokem k vybudování důvěry navázání vztahu.
Pokud nemáte důvěru, bude obtížnější komunikovat a koordinovat činnost s kolegy nebo spolupracovníky.
Může se stát, že vás při povyšování vynechají ve prospěch někoho důvěryhodnějšího. V extrémních případech může nedostatek důvěry dokonce položit celý váš tým nebo organizaci.
Pravdou bohužel je, že většinu lidí nikdo nenaučil, jak důvěru budovat.
Naštěstí existují osvědčené a účinné způsoby, jak důvěru na pracovišti budovat.
Podíváme se na postup krok za krokem, který můžete použít, abyste začali budovat důvěru na pracovišti ještě dnes. Nejprve si však rychle zopakujme základy důvěry a dva hlavní typy důvěry.
Základy – co je to důvěra?
Možná si ani nejste jisti, jak důvěru definovat. Začněme tedy u toho. Když hovoříme o důvěře, máme na mysli: o tom, že při jednání s někým máte pocit bezpečí a důvěry.
Možnost předvídat, že se někdo bude chovat určitým způsobem a že je na něj spolehnutí. Získání úrovně důvěryhodnosti, která se časem vybudovala. Důvěra je důležitou součástí všech lidských interakcí. Hraje také nedílnou roli při komunikaci na pracovišti.
Jak dlouho byste byli klienty účetního nebo právníka, kdybyste nevěřili, že jim jde o vaše dobro? Jak dlouho byste zůstali ve vztahu nebo udržovali přátelství s někým, komu nedůvěřujete? Zjistit, jak někomu důvěřovat, však může být stejně důležité jako být důvěryhodný sám. Statistiky bohužel ukazují, že si dnes lidé důvěřují méně než před 40 lety.
Na individuální úrovni potřebujete mít vzájemnou důvěru se svými životními partnery, rodinnými příslušníky a přáteli.
Totéž platí i na pracovišti. Potřebujete mít vybudovaný pocit důvěry se svými spolupracovníky. Vysoká úroveň důvěry vytváří pozitivnější zkušenosti zaměstnanců. Vede také k vyšší produktivitě na pracovišti, kde se lidé cítí bezpečně a jsou respektováni.
Ve škole ani nikde jinde se však nikdy výslovně neučíme, jak budovat důvěru. Učení se důvěře je něco, co se od nás očekává, že si prostě osvojíme, až dospějeme. Někteří lidé v budování důvěry přirozeně vynikají. Pro jiné může být proces budování důvěry, o kterém si povíme níže, zcela nový.
Proč byste se měli zajímat o důvěru?
Když se důvěra naruší, všimnete si zjevné změny v tom, jak kolem vás někdo mluví a jedná. Lidé, kteří pracují ve firmách s vysokou důvěrou, zažívají o 74 % méně stresu. Platí to i naopak. Pracovní prostředí s nízkou důvěrou může být stresující pro všechny zúčastněné.
Šéf nebo manažer, který vám nedůvěřuje, vám s menší pravděpodobností poskytne svobodu a flexibilitu, abyste mohli pracovat podle svých vlastních podmínek. S větší pravděpodobností vás bude mikromanipulovat a pečlivě kontrolovat vaši práci.
Spolupracovníci, kteří vám nedůvěřují, s vámi pravděpodobně nebudou spolupracovat nebo vám pomáhat. Pravděpodobně vás také nebudou zvát na mimopracovní setkání a akce.
Budování důvěry v týmu od samého počátku a její udržování je klíčové. Jakmile vaše důvěryhodnost začne klesat, lidé vás mohou považovat za méně spolehlivé.
Protože je nepravděpodobné, že by se lidé přátelili s nedůvěryhodnými lidmi, vaše vnímání v práci může dále klesat.
Zejména v současné době, kdy stále více lidí pracuje z domova jako součást virtuálního týmu, je důvěra důležitější než kdy jindy. Tým na dálku musí mít vysokou úroveň důvěry.
Dva typy důvěry, které je třeba znát
Když mluvíme o budování důvěry, existují ve skutečnosti dva různé typy důvěry, které byste měli znát.
Tyto typy důvěry se rozvíjejí různými způsoby. Oba jsou důležité a působí společně a synergicky. Je tedy velmi důležité, abyste oba typy důvěry rozvíjeli současně.
Těmito dvěma typy jsou praktická důvěra a emocionální důvěra.
Tento druh důvěry si zasloužíte tím, že budete tvrdě pracovat. Přicházíte včas. Svou práci odvádíte a dodržujete termíny.
Získáním tohoto druhu důvěry získáte pověst člověka, který je spolehlivý a kompetentní. Když řeknete, že něco uděláte, skutečně to uděláte.
Bez tohoto druhu důvěry vás lidé budou mikromanipulovat. Může dojít k přerušení komunikace a produktivita se sníží.
Mějte na paměti: budování důvěry zaměstnavatelů ve vztahu k zaměstnancům je stejně důležité jako opačný postup. Ať už jste manažer nebo řadový zaměstnanec, je velmi důležité, abyste si vybudovali důvěru u lidí kolem sebe.
Úspěšní lídři mají obvykle vyšší úroveň emoční inteligence, takže tuto dovednost je rozhodně dobré začít rozvíjet.
Pokud jste někdy měli v práci nejlepšího přítele, pak mezi vámi pravděpodobně panuje velká emocionální důvěra.
Věděli jste, že si navzájem kryjete záda. Chovali jste se k sobě s respektem. A cítili jste se příjemně, když jste sdíleli nápady, myšlenky a pocity, které jste možná nevyjádřili s ostatními spolupracovníky.
Budování důvěry tímto způsobem je složitější, protože se neřídí pevně daným vzorcem. Je to spíše o navazování kontaktů a budování vztahů.
Emoční důvěru lze budovat i na organizační úrovni.
Vezměme si například společnost Netflix. Na portálu Glassdoor by 70 % jejich zaměstnanců doporučilo práci u Netflixu svému příteli.