Přihlásit se

Nemáte účet? Zaregistrujte se nyní

Zapomněli jste heslo?

Přihlásit

Heslo bude vygenerováno a zasláno na vaši e-mailovou adresu.

Pokud chcete být úspěšní jako zaměstnanci, manažeři nebo efektivní vedoucí pracovníci, je důležité naučit se budovat důvěru v práci. Často je prvním krokem k vybudování důvěry navázání vztahu.

Pokud nemáte důvěru, bude obtížnější komunikovat a koordinovat činnost s kolegy nebo spolupracovníky.

Může se stát, že vás při povyšování vynechají ve prospěch někoho důvěryhodnějšího. V extrémních případech může nedostatek důvěry dokonce položit celý váš tým nebo organizaci.

Pravdou bohužel je, že většinu lidí nikdo nenaučil, jak důvěru budovat.

Naštěstí existují osvědčené a účinné způsoby, jak důvěru na pracovišti budovat.

Podíváme se na postup krok za krokem, který můžete použít, abyste začali budovat důvěru na pracovišti ještě dnes. Nejprve si však rychle zopakujme základy důvěry a dva hlavní typy důvěry.

 

Základy – co je to důvěra?

Možná si ani nejste jisti, jak důvěru definovat. Začněme tedy u toho. Když hovoříme o důvěře, máme na mysli: o tom, že při jednání s někým máte pocit bezpečí a důvěry.

Možnost předvídat, že se někdo bude chovat určitým způsobem a že je na něj spolehnutí. Získání úrovně důvěryhodnosti, která se časem vybudovala. Důvěra je důležitou součástí všech lidských interakcí. Hraje také nedílnou roli při komunikaci na pracovišti.

Jak dlouho byste byli klienty účetního nebo právníka, kdybyste nevěřili, že jim jde o vaše dobro? Jak dlouho byste zůstali ve vztahu nebo udržovali přátelství s někým, komu nedůvěřujete? Zjistit, jak někomu důvěřovat, však může být stejně důležité jako být důvěryhodný sám. Statistiky bohužel ukazují, že si dnes lidé důvěřují méně než před 40 lety.

Na individuální úrovni potřebujete mít vzájemnou důvěru se svými životními partnery, rodinnými příslušníky a přáteli.

Totéž platí i na pracovišti. Potřebujete mít vybudovaný pocit důvěry se svými spolupracovníky. Vysoká úroveň důvěry vytváří pozitivnější zkušenosti zaměstnanců. Vede také k vyšší produktivitě na pracovišti, kde se lidé cítí bezpečně a jsou respektováni.

Ve škole ani nikde jinde se však nikdy výslovně neučíme, jak budovat důvěru. Učení se důvěře je něco, co se od nás očekává, že si prostě osvojíme, až dospějeme. Někteří lidé v budování důvěry přirozeně vynikají. Pro jiné může být proces budování důvěry, o kterém si povíme níže, zcela nový.

Proč byste se měli zajímat o důvěru?

Když se důvěra naruší, všimnete si zjevné změny v tom, jak kolem vás někdo mluví a jedná. Lidé, kteří pracují ve firmách s vysokou důvěrou, zažívají o 74 % méně stresu. Platí to i naopak. Pracovní prostředí s nízkou důvěrou může být stresující pro všechny zúčastněné.

Šéf nebo manažer, který vám nedůvěřuje, vám s menší pravděpodobností poskytne svobodu a flexibilitu, abyste mohli pracovat podle svých vlastních podmínek. S větší pravděpodobností vás bude mikromanipulovat a pečlivě kontrolovat vaši práci.

Spolupracovníci, kteří vám nedůvěřují, s vámi pravděpodobně nebudou spolupracovat nebo vám pomáhat. Pravděpodobně vás také nebudou zvát na mimopracovní setkání a akce.

Budování důvěry v týmu od samého počátku a její udržování je klíčové. Jakmile vaše důvěryhodnost začne klesat, lidé vás mohou považovat za méně spolehlivé.

Protože je nepravděpodobné, že by se lidé přátelili s nedůvěryhodnými lidmi, vaše vnímání v práci může dále klesat.

Zejména v současné době, kdy stále více lidí pracuje z domova jako součást virtuálního týmu, je důvěra důležitější než kdy jindy. Tým na dálku musí mít vysokou úroveň důvěry.

Dva typy důvěry, které je třeba znát

Když mluvíme o budování důvěry, existují ve skutečnosti dva různé typy důvěry, které byste měli znát.

Tyto typy důvěry se rozvíjejí různými způsoby. Oba jsou důležité a působí společně a synergicky. Je tedy velmi důležité, abyste oba typy důvěry rozvíjeli současně.

Těmito dvěma typy jsou praktická důvěra a emocionální důvěra.

  1. Praktická důvěra
    Jedná se o tradičnější typ důvěry, který vás obvykle napadne jako první, když přemýšlíte o tom, jak někomu důvěřovat.

Tento druh důvěry si zasloužíte tím, že budete tvrdě pracovat. Přicházíte včas. Svou práci odvádíte a dodržujete termíny.

Získáním tohoto druhu důvěry získáte pověst člověka, který je spolehlivý a kompetentní. Když řeknete, že něco uděláte, skutečně to uděláte.

Bez tohoto druhu důvěry vás lidé budou mikromanipulovat. Může dojít k přerušení komunikace a produktivita se sníží.

Mějte na paměti: budování důvěry zaměstnavatelů ve vztahu k zaměstnancům je stejně důležité jako opačný postup. Ať už jste manažer nebo řadový zaměstnanec, je velmi důležité, abyste si vybudovali důvěru u lidí kolem sebe.

  1. Emocionální důvěra
    Tento typ důvěry si lidé uvědomují méně často. Emocionální důvěru si vytvoříte tím, že půjdete nad rámec toho, co se od vás očekává, a vytvoříte si smysluplné vazby se svým týmem. To vyžaduje určitou úroveň emoční inteligence.

Úspěšní lídři mají obvykle vyšší úroveň emoční inteligence, takže tuto dovednost je rozhodně dobré začít rozvíjet.

Pokud jste někdy měli v práci nejlepšího přítele, pak mezi vámi pravděpodobně panuje velká emocionální důvěra.

Věděli jste, že si navzájem kryjete záda. Chovali jste se k sobě s respektem. A cítili jste se příjemně, když jste sdíleli nápady, myšlenky a pocity, které jste možná nevyjádřili s ostatními spolupracovníky.

Budování důvěry tímto způsobem je složitější, protože se neřídí pevně daným vzorcem. Je to spíše o navazování kontaktů a budování vztahů.

Emoční důvěru lze budovat i na organizační úrovni.

Vezměme si například společnost Netflix. Na portálu Glassdoor by 70 % jejich zaměstnanců doporučilo práci u Netflixu svému příteli.

  1. Važte si dlouhodobých vztahů
    Důvěra vyžaduje dlouhodobé uvažování. V danou chvíli se může zdát výhodné svalovat vinu na někoho jiného nebo přijímat rozhodnutí, která vám přinášejí krátkodobý prospěch. Než však začnete jednat, zamyslete se nad tím, jak mohou ovlivnit to, jak vás budou ostatní vnímat v budoucnosti.
  1. Buďte upřímní
    Vytvořit si pověst člověka, který je nepoctivý, je jedním z nejrychlejších způsobů, jak narušit důvěru. Vždy mluvte pravdu, i když je to nepříjemné; nedávejte lidem příležitost, aby vás přistihli při lži.
  1. Dodržujte své závazky
    Důvěryhodný člověk dělá vše, co je v jeho silách, aby dodržel dohody, které uzavřel. Pokud něco slíbíte, dodržte to. Vyvarujte se slibů, které byste nemuseli být schopni dodržet.
  1. Přiznejte, když se mýlíte
    Lidé neradi slyší výmluvy. Pokud uděláte něco špatně, je nejlepší to prostě říct na rovinu. Pokud si uvědomíte, že jste se v něčem mýlili, přiznejte se k tomu.
    To, že jste dostatečně zranitelní, abyste přiznali chybu, vás může polidštit a působit důvěryhodněji. Přiznání chyb je také součástí upřímnosti.
  1. Komunikujte efektivně
    Důvěra může být snadno narušena špatnou komunikací. Snažte se komunikovat tak, abyste nenechávali prostor pro nesprávnou interpretaci.
    Pokud si během rozhovoru nejste něčím jisti, pokládejte otázky, abyste si to ujasnili.
    Naslouchání je pro efektivní komunikaci stejně důležité jako mluvení. Ujistěte se, že dáváte ostatním příležitost mluvit. Pokud budete skutečně naslouchat, ukážete, že vám na nich záleží.
  1. Buďte zranitelní
    Otevřenost ohledně svých emocí a projevení některých pocitů může pomoci při budování důvěry. Ukazuje to, že vám na nich záleží a že jste také člověk.
    Nebojte se dát spolupracovníkům najevo, pokud vás něco rozrušilo nebo vystresovalo.
    K tomuto je třeba přistupovat opatrně. Nechcete se přece pouštět do vyprávění všech příliš osobních detailů svých spolupracovníků.
    Je zapotřebí určitá míra emoční inteligence, abyste se ujistili, že se nesvěřujete příliš nebo málo. Začněte tím, že se budete svěřovat postupně. Správně provedené otevření se svým pocitům může posílit důvěrný vztah.
  2. Buďte vstřícní
    Někdo, kdo je důvěryhodný, bude mít tendenci vyjít lidem vstříc, pokud může. Ne proto, že by měl nějaký program nebo očekával, že z toho něco bude mít. Ale proto, že jsou skutečně dobrým člověkem.
    Možná jste pro dnešek udělali všechnu svou práci. Mohli byste jen sedět u svého stolu a brouzdat po internetu. Nebo můžete být nápomocní.
    Pokud si všimnete spolupracovníka, který se potýká s vlastní pracovní zátěží, nabídněte mu pomoc. Nebo se zeptejte svého nadřízeného, jestli můžete vzít něco navíc. Nikdy také není na škodu poskytnout rady a vedení tomu novému zaměstnanci, který se zdá být přetížen.
  1. Ukažte lidem, že vám na nich záleží
    Lidé vám budou přirozeně více důvěřovat, pokud budou mít pocit, že se o ně skutečně zajímáte. Zapamatování si drobných detailů, jako je jméno dítěte spolupracovníka nebo dotaz, jaký byl jeho víkend, je dobrým začátkem.
    Pravděpodobně jste už někdy pracovali s někým, kdo se zdál být ve své vlastní bublině. Zdálo se, že se kromě sebe nezajímají o nikoho jiného. Pravděpodobně jste také pracovali s někým, kdo byl přátelský a pravidelně kontroloval, jak se vám daří. Která osoba vám připadala důvěryhodnější?
    I tak jednoduchá věc, jako je zapamatování si a vyslovení něčího jména, může ukázat, že vám na něm záleží. Jak kdysi řekl Dale Carnegie: „Jméno člověka je pro něj tím nejsladším a nejdůležitějším zvukem v každém jazyce“.
  1. Postavte se za to, co je správné
    Lidé si váží upřímnosti.
    Zatímco někteří šéfové mohou mít rádi lidi, kteří „ano“ souhlasí se vším, co řeknou, ti nejlepší vedoucí si cení postřehů a názorů. Neobětujte své hodnoty a to, čemu věříte, jen proto, abyste se zavděčili svému nadřízenému nebo se snažili prosadit. Tím snížíte důvěru u ostatních.
  1. Buďte transparentní
    Pokud dokážete vysvětlit, co děláte a proč to děláte, většina lidí to pochopí.
    Nedělejte si tajemství ani neschovávejte informace pro sebe. Lidé, se kterými si budujete důvěru, jsou obvykle lidé z vašeho týmu, se kterými byste měli spolupracovat. Sdílejte s nimi informace, které potřebují k úspěchu i oni.
    K budování důvěry nedojde přes noc
    Naučit se efektivně budovat důvěru vám pomůže ve všech vašich vztazích. Pokud chcete dosáhnout pokroku, musíte vědět, jak budovat důvěru na pracovišti. Platí to však i pro osobní vztahy.
    Pokud jde o budování důvěry, snažte se zachovat dlouhodobý přístup. Buďte upřímní, dodržujte své závazky, přiznejte, když se mýlíte, a budete na dobré cestě k tomu, abyste byli vnímáni jako důvěryhodná osoba. Přijít na to, jak si vybudovat důvěru, nemusí být obtížné, pokud se budete řídit kroky, které jsme vám nastínili. Nyní je čas, abyste začali podnikat kroky k budování větší důvěry ve svém vlastním životě.